Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Ferretti 510

Ha valaki úgy próbál majd szerény benyomást tenni ránk, hogy neki mindössze egy Ferretti 510-ese van, megállapíthatjuk magunkban, hogy az illető egy álságos, képmutató alak! Bár enyhítő körülményként hozzágondolhatjuk, hogy legalább tud élni.

Az 510-es ugyan tényleg a második legkisebb jacht a Ferretti kínálatában, és 51 láb nem olyan rettenetesen nagy hajóhossz, ám napjaink 51-es motor-jachtja minden tekintetben többet kínál, mint pár évvel ezelőtt egy hatvan lábas. Ha a kikötőben egymás mellett állnának, nem tudnánk rávágni egyből, hogy melyikük a nagyobb, hiszen mostanság szélesebb, és nagyobb vízkiszorítású hajók épülnek. Hiba tehát csupán a hosszuk szerint összehasonlítani a hajókat! A modern hajók, illetve belső tereik más szempontból is nagyobbak. Okosabb, ügyesebb helykihasználással és új koncepciójú kabin-elosztással csodákat tudnak tenni a tervezők, ráadásul a mai motorok kisebb helyen férnek el, így az élettér a motortér rovására is terjeszkedhet. Mindezt megfejeli még a luxus-hajógyártást jellemző tendencia: a hajógyárak kínálati skálája fölfelé terjeszkedik, így a belépő modelljeik is egyre nagyobbak lesznek. Még a kilencvenes években is középkategóriásnak számított volna az a jacht, ami most már kicsi. Növekedést tapasztalunk minden szemszögből!

 

Ezekre a tendenciákra jó példa a Ferretti 510 (azon túl, hogy hajónak se rossz). Hat centi híján ötméteres szélessége legyen elég numerikus bizonyítékként. Nézzük, milyen a valóságban egy hajó, amely elméleti példaként olyan jól megállja a helyét!
A jó térkihasználásról meggyőződhetünk, ha benézünk a tulajdonosi kabinba. Eleve nem megszokott, hogy már egy ekkora hajóban is középen helyezkedik el ez a helyiség (ott, ahol a hajó a legszélesebb), és az új idők szeleit jelzik a hatalmas ablakok is a kabin mindkét oldalán. A hatás nem marad el: tágas és világos szoba, amely nyomokban sem emlékeztet azokra a szűkös és sötét terekre, amiket korábban azonos néven eladtak nekünk a hajógyárak. Ebbe a tulajdonosi kabinba például befért a gigantikus méretű franciaágyon kívül egy ergonómikus szófa az ablak alá, egy kis íróasztal, ami pipereasztal is lehet, egy tisztességes gardrób, valamint egy impozáns fürdőszoba. Ez a kabin már nem pusztán az éjszaka kényszerű eltöltésére szolgál! Rossz időben a teljes napot el lehet benne tölteni, vagy reggel itt gyülekezhet az ébredező család.

 

A hajó orrában, ahol régen a tulajdonos kabinja volt, most a VIP kabin található, szintén jókora franciaággyal és kellően elégséges térrel. A harmadik kabinban is két ágy van, de ehhez már nincsen külön fürdőszoba. Kezelhető kompromisszum.
A főfedélzet hasonló sokkot okoz, mint a tulajdonosi kabin. Hatalmas, letisztult tér, nagyon sok természetes fénnyel. Tágas, funkcionális, világos. Egy nyolc-tízfős társaság teljesen jól elfér itt. A nagy dobás azonban a szalon hátuljában elhelyezett konyha. Szervesen illeszkedik a szalon életterébe, épp úgy, mint ahogyan a család életébe illeszkedik a főzés és az étkezés. Ez a megoldás nem egyszerűen csak praktikus konyha-elhelyezés, hanem zseniális megoldás a főfedélzet egységes, nagy terének kialakítására. Megjegyzem, a konyhapult jól működik bárpultként is, ha vendégeket hívunk a hajóra. A frappáns konyha-megoldás elhelyezésének köszönhetően megspórolták a minden hajón kötelező kellékként szolgáló hátsó cockpit grillkonyhát. Erre a Ferretti 510-en nincs szükség, hiszen ezt a funkciót is ellátja az igazi konyha. Még egy említésre méltó momentumot találni a szalonban. Megspórolták a felső fedélzetre vezető belső lépcsőt! Sokkal kisebb az a veszteség, amit a hiánya okoz, mint az a nyereség, amit a megnövekedett és átlátható tér ad. A kormányálláshoz közel, kihajtható szófa található, ahonnan pont 360 fokos panorámában gyönyörködhetünk. Na, ez már több a soknál! ktikus és esztétikus megoldás eldugni a kikötőköteleket.
A hajó körbejárását fejezzük be a vízi játékszerek felmérésével. Egy ilyen kompakt méretű hajón két ilyen is lehet. A hajó farán lévő nagy fürdőfedélzeten elfér az egyik, mondjuk egy szemrevaló Williams jet gumimotoros. Ha ezt a fürge kis jószágot vízre tesszük a bejáró híd segítségével, nemcsak a fürdéshez teszszük szabaddá a terepet, de a fedélzet alján lévő, motorosan nyíló ajtóhoz is. És mit takar az ajtó? Egy nagy tárolót, ahol remekül elfér egy jet-ski, amit szintén a hídból lett daruval tud mozgatni!
Mindezeket látva igazolódott az elméleti fejtegetés a hajók evolúciójáról. Ez az 51 lábas jószág nem csak egyenrangú tízéves, ám 60 lábas társával, de alaposan le is iskolázza azt. Éljen a fogyasztói társadalom által gerjesztett technikai fejlődés!
Ajánlás az olvasó felé: Éljen a kompromisszum nélküli, kompakt méretű családi hajó!
Ajánlás a hajóipar felé: Csak így tovább!


Csőregh Zoltán
Fotó: Ferretti

 

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink